תור הזהב – זהב שלא תמיד נוצץ

תור הזהב של יהודי ספרד הוא הכינוי שניתן לתקופת הפריחה והשגשוג של היהודים תחת שלטון המוסלמים בספרד. מקובל לראות בחסדאי אִבְּן שָפְּרוּט שהיה  מנהיג יהדות ספרד במאה ה-10 ושימש בפועל כשר חוץ ושר אוצר של עבד אל רחמן השלישי כמי שהניח את היסודות לתור הזהב של יהודי ספרד.

גם בתקופת השלטון הנוצרי (וויזיגותי) שקדם לשלטון המוסלמים וגם בשלטון הנוצרי שבא אחרי התקופה המוסלמית סובלים היהודים מדיכוי, השפלות ,פרעות עד כדי גזירות שמד וגירוש. בתקופת המוסלמים זוכים היהודים ליחס סובלני, חופש דת ושגשוג תרבותי וכלכלי. מדינאים ומלומדים יהודים ממלאים תפקידים חשובים ולחלקם השפעה רבה בחצרות השליטים.

הבטחון והשלווה היחסית בחסות השלטון המוסלמי מביאים לשגשוג רוחני ותרבותי. תקופת תור הזהב מעמידה שורה ארוכה של אנשי רוח, רבנים, משוררים, פילוסופים, אנשי מדע ורפואה. היצירות בתקופת תור הזהב התבטאו בשירה, הגות ופרשנות מקרא ובין הדמויות הבולטות של התקופה אפשר לציין את הרמב”ם שהיה רופא, מדען ומגדולי הפוסקים וחשובי הפילוסופים שקמו לעם היהודי. הרמב”ם שברח מספרד בשנת 1148 בעקבות פלישת האלמווחידון הגיע לעיר פס שבמרוקו ובשנת 1160 כתב ליהודי מרוקו את “איגרת השמד”  בעקבות הרדיפות והפוגרומים שנערכו בהם ע”י המוסלמים.
רבי יהודה הלוי– פילוסוף ואחד מגדולי המשוררים העבריים בכל הזמנים.
רבי שלמה אבן גבירול – שחיבר את החיבור הפילוסופי “מקור חיים” שעוסק בעניינים של מטאפיזיקה ויצירות כמו “כתר מלכות” ו”תיקון מידות הנפש”.
רבי אברהם אבן עזרא – משורר, פרשן מקרא ופילוסוף שכתב גם את הקינה “אהה ירד על יהודי ספרד”. הוא עסק גם במתמטיקה ואסטרונומיה ואחד התחביבים שלו היה חידות (מספרים עליו כי פתר את החידה המתמטית הידועה בשם “בעית יוספוס”).
רבי שמואל הנגיד – שימש בתפקידים פוליטיים בכירים וביניהם שר הצבא של גרנדה, מהחשובים שבמשוררים היהודים של ספרד (שכתב גם את “מת אב ומת אלול”). הוא עסק גם בחקר הלשון העברית.

בשנת 1031 הח’ליפות של קורדובה מתפרקת לממלכות קטנות (טאיפות) ומתחילה תקופה של אי יציבות בספרד. בשנת 1066 מתחולל פוגרום גרנדה שהחל בהסתערות של המוני מוסלמים על הטירה של מושל גרנדה שם הם רוצחים את יועצו היהודי ר’ יוסף בר שמואל הלוי (במו של שמואל הנגיד), ומשם ממשיכים בטבח באוכלוסיה היהודית של גרנדה.
במאה ה-12 עם עליית שושלת אל מוואחידון סובלים היהודים גם מהשלטון המוסלמי וגם מהריקונקיסטה של הנוצרים שכבר כבשו חלקים ניכרים מידי המוסלמים, תור הזהב הגיע אל קיצו.